tisdag 7 juni 2011

Tema: Att tänka

Kom att tänka på livet och döden häromdagen, när jag fick veta att min femtionioårige morbror nyligen opererats för hjärntumör. Min mamma, hans storasyster, dog av en hjärntumör när hon var femtiofem.
I det här läget, när jag nu själv närmar mig femtio, är jag glad att jag inte är lagd åt det hypokondriska hållet. Och att jag är en sådan som inte tänker så himla mycket hela tiden. På hjärntumörer till exempel.
Googlade symptomen igår och konstaterade att jag inte har dem. Förrän jag vaknade imorse, då det ena efter det andra stämde in. Om jag inte misstar mig så sitter min tumör precis över vänster öra. På insidan av skallbenet.
Jag antar att jag nu måste ringa vårdcentralen. Det ska alltid gå via vårdcentralen.
Ursäkta, men jag har en hjärntumör.
Ja, jag är ganska säker.
Alltså, jag känner den. Ovanför vänstra örat.
Va?! Hur kan du veta att det inte är en hjärntumör? Du har ju inte ens träffat mig!
Verkar inte vara?! Vem tror du att du är egentligen? Som sitter där i ditt lilla telefonbås och tror och tycker utan att ha någon som helst aning! Du KAN INTE VETA!
Nej, just det, det kan du inte.
Va? Klockan tre idag redan?

14 kommentarer:

Tisteln sa...

mycket bra, humoristiskt och ändå cyniskt, gillar paniken

Pia sa...

Starkt berättat.

Kalle Byx sa...

Ja visst är det konstigt. Så fort man läser om en sjukdom så upptäcker man att man har den. Paniken som stegrar sig, bra skrivet.

Pärlan sa...

Å alla sjukdomar som jag haft en vecka eller två. Scizofreni, cancer, magkatarr och hjärnhinneinflammation. Huga. Tur att de försvinner när jag verkligen slutar tänka på dem. Gillar din text och känner naturligtvis igen mig!

foxy sa...

Å vad bra, känner igen mej!

marmoria sa...

Kul i det okuliga.

saqer sa...

Åh, vilken skön stegring!

Mimmione sa...

tur att du inte är hypokondrisk <3

http://tittelina.blogspot.com sa...

En oväntad vändning. Jättebra!

disco sa...

Jag har hjärtattack typ en gång i veckan.

bra

marie ettanbo sa...

Det finns mycket man kan få sig en släng av ...tror man.

Anonym sa...

Riktigt bra! Rappt och lätt, fast ändå starkt!

Genyvy sa...

Fyndigt och mycket tänkvärt.

Lisbeth sa...

Så äkta. kunde vara mig du skriver om
Tack för texten