lördag 20 oktober 2012

tema: att grilla

"Har du klippt dig?"
"Ja, igår! Vad tycker du?"
"Tycker och tycker, jag undrar varför du valde just den där frisyren, varför just den av alla?"
"Varför?"
"Ja, varför. Det är inte utan att man undrar."
"Jaha ... ja, jag såg den i en tidning, i och för sig på en sådan där modell, och det blir ju aldrig riktigt samma sak på en själv, men jag tyckte den var fin ...?"
"Fin, hm, man har alltid djupare motiv än så, min vän. Varför har du klippt upp mer här än där, till exempel, kan du svara på det?"
"Eh, jag tyckte det var roligt, och lite annorlunda ...?"
"Du vill alltså vara rolig och annorlunda, är det så jag ska tolka det? Roligare och mer annorlunda än vilka då?"
"Nja, rolig vill jag kanske inte vara, det var väl inte direkt så jag menade."
"Nehej? Du säger att du vill vara rolig, roligare än vi andra här på jobbet, får man förmoda, och i nästa sekund vill du inte det?"
" ... ?"
"Eller så försökte du slingra dig, kanske? För att du egentligen inte vill berätta sanningen?"
"Sanningen ...?"
"Till varför du valde just den där frisyren!" 
"Men vänta här nu. Får inte jag välja vilken frisyr jag vill?"
"Absolut, absolut. Bara du inser att man måste ta konsekvenserna av sina val."

4 kommentarer:

Grå papegoja sa...

Det var en grillning det. Väl skildrat.

marie ettanbo sa...

Väl fångad dialog och fy vilken jobbig typ som pockar på svar! Snacka om grillning!

foxy sa...

Usch vilken otrevlig människa! Men bra gestaltad grillning.

saqer sa...

Hej, här upptäcker man saker!
Jag tänker mig en inre, fantiserad dialog här. Den låter ju helt sinnessjuk men känns samtidigt, skrämmande och intressant nog, alldeles vardaglig...

Tack för din underbara kommentar på "Ja, vi gør!" :)