tisdag 3 augusti 2010

Min födelse

Min egen födelse var inte av det lättare slaget, det var min mamma angelägen om att poängtera. Ett och ett halvt dygn i krystvärkar, jo, det var bland det värsta även barnmorskorna varit med om. På slutet, om det var sista timmarna eller om det var sista minuterna framgick aldrig, låg en barnmorska på mammas mage för att helt enkelt trycka ut mig medan en annan klippte upp slidgården, en decimeter sisådär, för att de skulle få in sugklockan och därmed ut mig. Klippet kändes inte eftersom min stackars mor redan var så bedövad av smärta, men hon hörde det. Det lät som när man klipper i kött.
4580 praktfulla gram stannade vågen på när de väl fått upp mig på den. Min hy var gulaktig av gulsot och mitt mörkt bruna hår var fastkletat i testar på huvudet. Den fulaste nyfödda unge min moster någonsin sett, hade hon upplyst mamma om när hon kom upp på BB för att inspektera mig. Men det var jag förstås inte, förklarade mamma och fnös. Tvärtom; jag var den finaste bäbisen på hela BB-avdelningen. Hon såg alltid nöjd ut vid konstaterandet av detta faktum. Och jag förstod att det var så det var.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Osentimentalt, rakt på, fångar in mig som läsare. Tyckte om tonen du berättat den med.

Kalle Byx sa...

Fint skildrat av det värsta som blev det bästa.

http://tittelina.blogspot.com sa...

Härlig känsla i berättelsen. Lät som när man klipper i kött? Jo, det var väl det man gjorde ;-). 4580kg? Det var inte dåligt.

Anitha Östlund Meijer sa...

Vilken bjässe! Aj, aj vad ont det gör i mig när jag läser texten om att klippa. Det riktigt ryser i mig av obehag.

marie ettanbo sa...

Bra beskrivning av förlossningsarbete, moderskärlek och stolthet. Klart att du var finast!

Stina sa...

Kan inte vara lätt för 4580 gram bebis heller, finns en anledning till att man inte kommer ihåg utan får sin födelse berättad för sig! En rak ton genom hela texten, inga krusiduller! Jättebra!

Anonym sa...

Wow! Jag är mållös och vet inte vilka superlativ jag ska ta till.

marie ettanbo sa...

Tack för att du kommenterade min text fast det inte gick. Har ändrat på det nu, glömde bocka i "lilla rutan".

Y sa...

Jättebra!! :D Puh, vilka minnen man får. Inte av att födas, men av att föda. Ja hjälp. Klart du var finast ;)