torsdag 13 maj 2010

Alla goda ting är två

- Kom och berätta. Sätt dig här bredvid mig vännen, finns det hjärterum så finns det stjärterum.
- Det är så hemskt så jag vet inte hur jag ska kunna säga det här (snörvel) men Sverker har lämnat mig.
- Nej, men vad säger du?! Mycket ska man höra innan öronen trillar av!
- Han har träffat en annan. (snörvel)
- Ack ja, ack ja, så kan det gå när inte haspen är på...och grannens gräs är ju alltid grönare...
- Ja, (snyft), hon är både yngre och smalare än jag. (snörvel snörvel)
- Men din stackare! Fast det är som jag alltid sagt; liten tuva stjälper ofta stort lass. Det vet vi ju.
- Va? Menar du att jag är ett stort lass och hon en liten tuva?!?
- Så ja, så ja, nu ska vi se det från den positiva sidan: Han borde inte ha slaktat den höna som värper guldägg, om du frågar mig.
- Nej...?
- Men det är klart; den som kommer först till kvarn får ju först mala, om man tänker så.
- Ja, men det var ju jag som var först...? (snyft)
- Fast, lilla du, du måste ha klart för dig att det blir sämre soppa ju fler kockar ni är i det här förhållandet, och allt är inte guld som glimmar.
- Va?
- Positiva sidan var det! Det finns inget ont som inte har något gott med sig. Nu har du ju världens chans att ta igen på gungorna det du förlorat på karusellen, det är ju en bra sak!
- Va?
- Och så har du lärt dig att hädanefter inte köpa grisen i säcken. Det är en till bra sak!
- Va?
- Ja, och alla goda ting är tre, vet du.
- Men... det där var ju bara två saker...?
- Ja ja. Rom byggdes inte på en dag.

5 kommentarer:

Betty sa...

Härlig text. Du har lyckas få med många ordspråk, kul.

Maria1723 sa...

Bra skrivet och jag vill passa på och tacka för kommentarerna,-)

disco sa...

fyndigt

Tessan sa...

Skrattade högt när jag läste den här. Påminde om såna där gamla song-fics. Najs.

marmoria sa...

Fniss!