fredag 28 maj 2010

En tekopp

En timme för tidigt slår hon upp ögonen. Mörkret utanför fönstret är kompakt och ångesten sköljer genom hennes kropp. Sekunden innan hon hinner spänna musklerna, kontrollera andningen och ta spjärn mot skräcken låter hon den hemsöka henne, låter den härja fritt i kroppen. Dagen framför henne, som alla andra dagar; ett oskrivet blad. En resa på ett virvlande löv som inte kan kontrolleras. Hon förflyttar ena benet mekaniskt över sängkanten, därefter det andra. Golvet är isande kallt när hon sätter ned fötterna.

I köket fyller hon tekoppen med hett vatten. Tepåsen flyter upp till ytan och färgar vattnet orange. Hon kupar händerna runt den varma, rundade koppen, sluter ögonen och andas in teångorna. Värmen och förnimmelsen av den jämna, lena stengodsytan letar sig via handflatorna upp genom armarna och förmår axlarna att sjunka något.

Hon kommer överleva även denna morgon.

9 kommentarer:

Siestri sa...

Bra skrivet, känner koppens värme i handen.
Lockar mig att köpa en rund kopp.

Anitha Östlund Meijer sa...

Urbra!

marmoria sa...

Lågmält och fint.

marmoria sa...

Tack för "inslag" - hade bara engelskans "slot" i huvudet och kom inte på någon bra översättning.

disco sa...

håller med de andra. fast lite jobbigt på morgonen verkar du ha:)
Fint skrivet

ville nog mena att man blir åsidosatt, lite bortskuffad sådaär. Samma bekantsskapskrets och jag göms.

Fröken Johansson sa...

Ja, bra beskrivning av ångest och jag hoppas att du sluppit genomlida det själv trots att du beskriver det så bra.

HannaT sa...

Välbeskrivet. Riktigt riktigt bra. Skulle möjligen strukit "medan": "... upp till ytan, tebladen ..."
Pappa sa alltid "på" ett torp och "på" en gård. Möjligen typiskt för Småland.

Y sa...

Vackert. Hakade bara upp mig "yttepyttelite" på ordet "medan", kunde man skriva "där" ist? Och bara "blad", ta bort "te", så upprepas inte det ordet hela tiden... egentligen samma med påsen och ångorna. Möjligtvis... Fin text, verkligen, så snälla förlåt att jag är petig (tror faktiskt du vill ha synpunkter ;))

På det viset sa...

Sissan: Tack, jag antar att det är ett ganska bra betyg att du vill köpa en rund kopp. =)
Jag har en som jag älskar.

Raz: Tack! =)

marmoria: Tack. Jag har fått kommentaren "lågmäld" flera gånger sen jag började puffa så jag börjar tro att jag är lågmäld på något vis...?
Slot? Betyder inte det en sån där skåra som man stoppar mynt i, i en automat?

Disco: Lite jobbigt, haha! Det kanske inte var om mig jag skrev...eller, inte fullt ut i alla fall.

Frk Johansson: Jag drar fram egna erfarenheter och känslor och sen gör jag om och lägger till lite. Jag äger själv ett ganska stort känsloregister vilket är en tillgång när jag skriver, har jag märkt.

Hanna T: Tack för påpekandet om "medan". Skulle gärna vilja veta mer om vad du inte tycker om med det ordet. Är det för talspråksaktigt?

Y: Jag vill ha synpunkter! =) Tycker det är roligt. Du har rätt i att det blev för mycket te. Har tagit bort ett par, och så även "medan".