tisdag 21 september 2010

Tema: En anledning

Anledningen till att jag ännu inte skaffat en digitalkamera är att jag ogillar nya tekniska saker, de ger mig en känsla av obehag.
     Dels måste man införskaffa dem vilket innebär ett idogt arbete med att ta reda på märken, kvalité och priser, och dels får man stå ut med att bli betraktad som en idiot när man frågar. Lägg därtill att man måste lära sig använda dem, inklusive alla sladdar som följer med. När det gäller en eventuell kamera, så måste jag slutligen lära mig hur jag laddar upp bilderna på min dator och hur jag därefter får ut dem på min blogg. Usch, säger jag bara. Jag vill verkligen inte. Jag har haft tillräckligt med att få min TV att fungera, den vågar jag nu knappt röra av rädsla att den ska börja krångla igen.

Men okej.
     Jag ska köpa en camera digitale. Så himla svårt kan det väl inte vara.

6 kommentarer:

disco sa...

Håller med om allt. Jag har lyckats köpt. Sen ska man ju lära sig att knäppa kort också.

Anitha Östlund Meijer sa...

För en gång skull måste jag säga att tekniken är bra. En digitalkamera gör livet så mycket roligare, och billigare. Förr i tiden visste man ju inte om bilden blev bra eller ej, nu syns det direkt.
Jag fotograferar nästan varje dag, och köpte faktiskt min mobiltelefon (som var svindyr)av två enda anledningar. Ljudet och kameran som är på 8 megapix. Den är GULD!

Pia sa...

Fyndköpt, hoppas jag, en begagnad långzoomkamera på Tradera. Har inte testat den än eftersom den ska bli födelsedagspresent. Den förra kameran gick sönder när någon familjemedlem tappade den.

Digitalkameror tillhör sådana tekniska saker som förbättrar tillvaron. De brukar inte krångla särskilt mycket.

Våga fråga. Fotofolk brukar älska att prata om sina grejor och dela med sig av sina kunskaper. Cyberphoto och Scandinavian Photo är två bra postorderföretag inom foto.

Är du inte jätteintressad av foto så köp en "titta och tryck" kompaktkamera. En liten kamera är lättare att bära med sig, medan en större kan kännas bättre att hålla i. Skulle du bli mer intresserad av foto kan du skaffa en mer avancerad kamera sedan och ändå ha användning av den lilla kompaktkameran.

http://tittelina.blogspot.com sa...

Kul berättelse, skön ton. Jag ler igenkännande.

Anonym sa...

Ja, teknik kan nog vara både bra och roligt men helt klart tröttsamt och struligt. Fint fångat!

Bittan sa...

Att köpa nya saker innebär för mig att behöva läsa en lång instruktionsbok. Gud va jag hatar dessa små böcker som följer med som man måste läsa för att förstå.kram