lördag 25 september 2010

Tema: Folksamling

Om man ställde hela världens befolkning på Gotland så skulle man få en folksamling där.
Men!
Tänker du.
Det går ju inte!

Jodå.
Om vi tillåter oss att bortse från problemen med alla transporter.

Gotland är 3 miljarder kvadratmeter stort. Vi har en befolkning på vår planet som uppgår till 6 miljarder.
Med andra ord får varje person en halv kvadratmeter att stå på, vilket, för de allra flesta är tillräckligt med plats. (Mät upp en halv kvadratmeter om du inte tror mig.)

Men, det är klart, lite trångt skulle det ju bli.

8 kommentarer:

Kalle Byx sa...

Men då är vi inte så många som jag trodde. Om alla får plats på Gotland.

På det viset sa...

Nej, vi är långt ifrån så många som det kan låta som när de främlingsfientliga pratar om att vårt land snart kommer vara översvämmat av utlänningar.
Det här räkneexemplet använde jag för ett tag sedan när jag diskuterade med en Sverigedemokrat. Då bytte han ämne.

Pia sa...

Så enkel matematik att även en SD:are kan förstå det. Ger de sig in i den politiska hetluften så får de också tåla kritik.

marie ettanbo sa...

Gillade matteexemplet - fast jag inte är matematiker....

marmoria sa...

Måste erkänna att jag kollade uppgiften om Gotlands yta... Jag tycker att vi kör - vilket trevligt mingel det kommer att bli!

marmoria sa...

Men hallå! Efter litet tid för eftertanke: Gotlands yta är för sjutton drygt tre MILJONER kvadratmeter! Det blir alltför trångt, tyvärr.

På det viset sa...

Nä, tre miljarder!

3 kvadratkm = 3 miljoner kvadratmeter
(En kvadratkm = 1000 * 1000 = en miljon kvadratmeter)

Men Gotlands yta är 3 184 kvadratkm =
3 184 000 000 kvadratmeter, alltså drygt 3 miljarder kvadratmeter

foxy sa...

Då kanske vi blir sams allihop eller börjar vi slåss om att utöka vår lilla plätt och andra åker i plurret!