onsdag 22 september 2010

Tema: Skogen

Jag petar bort två små kottar, lägger mitt sittunderlag på den mossiga stenen och sätter mig ner bland tallarna. En ensam björks gulnade löv fladdrar som guldpengar i vinden, de nuddar lätt ett högt taggtrådsstängsel som markerar gräns mellan skog och skog.
     Närheten till stan är påtaglig, trafikbruset dränker nästan vindens sus i träden och enstaka fåglars kvittrande. En skriker till, som för att överrösta. En mygga surrar till i mitt öra.
     Vid mina fötter breder blåbärsris med gulnande blad ut sig i den barrbeströsslade mossan. Här och där sticker enstaka gröna lingonkvistar upp med sina mörkröda bär, som för att påminna om att det snart är jul. Ormbunkarna är på väg att skrumpna ihop för vintern, en del skiftar ännu i gult men de flesta är bruna och trötta. Resterna av en stubbe syns mitt ibland dom, nästan helt klädd i havsturkos lav, endast en mörkbrun fläck vittnar om det ruttnande träet därunder.
     Myggen tätnar, ryktet har gått. Här har någon satt sig helt stilla, hon viftar inte ens, raspar bara med penna i ett block! Det sticker till på min hand och jag är snabb; den lille får sitt livs sista flygtur ner i mossan. Jag stänger igen mitt block, lägger ner det med pennan i väskan och går hem.

9 kommentarer:

Pia sa...

Heter det verkligen lava? Är det är lav eller lavar som växer på stubbar och stenar?

Din text är intressantare än du kanske tror. Gillar den. :)

Anonym sa...

Härligt! Gillar trafikbruset och de små störmomenten. Verkligt och nära. "den lille får sitt livs sista flygtur ner i mossan" sorgligt om en mygga, sällan man känner så :)

På det viset sa...

Pia: Jag är osäker...? Har tagit bort ett a, kanske det blev bättre?

disco sa...

Målande och intressant bra.
:) Vad målade hon

Ettie Bee sa...

Många bra beskrivningar, känner hur myggan förstör den sköna stunden i skogen :-)

Y sa...

Skitbra! (F'låt, menar jättebra ;)) Jag tror faktiskt du gick ut i skogsdungen, satte dig, observerade och skrev. Fast det är ju bara jag som fantiserar så om dig, men det känns riktigt verkligt. Önskar faktiskt jag hade knatat ut och satt mig. (Mina kommentarer börjar bli längre än mina inlägg.) (suck) ;)
Lav och lavar är väl samma sak, men lava ngt annat. Tror jag.

På det viset sa...

Y: Du har så rätt så! Där satt jag och skrev. =)

Anna sa...

Fint, mycket skogigt, håller med Y..:-)

Y sa...

Ps. Ja, du såg det glasklara. Fast jag inte var glasklar såklart ;)