söndag 19 september 2010

Tema: Om att rösta

Det är viktigt att rösta, säger de som vet och spänner ögonen i oss. Det är en rättighet men också en skyldighet. Säger de.

Efter varje val, när det konstaterats att valdeltagandet sjunkit ytterligare lite i jämförelse med föregående val, lägger de pannan i djupa veck, en kvart eller så, och oroar sig för den sjunkande trenden. Sen trampar de vidare i maktens korridorer utan att, vad det verkar, fundera på vad de själva kan ha för del i det hela.
Jag får nästan lust att skita i att rösta i ren protest; se mig, se mig! Men inser att jag ändå inte skulle bli sedd.

I vår demokrati finns en växande grupp människor som känner att de inte har någon möjlighet att påverka politiken. Är det dessa människors fel, eller är det makthavarnas? Att allt fler människor har fullt upp med att överleva och blir allt bittrare, att vanmakten ökar, att misstroendet gentemot de styrande ökar: är det något dessa makthavare kan skita i? (Efter att de lagt pannan i djupa väck och sett ut som om de bryr sig).

Nej, det kan de inte, av den enkla anledningen att de då äventyrar vår demokrati. Av den enkla anledningen att politikernas viktigaste uppgift är att ge förutsättningar för alla människor att vara med att påverka, att ge alla förutsättningar att leva värdiga liv. Gör man inte det så gödslar man grogrunden för partier som Sverigedemokraterna. Så länge de styrande inte inser sitt ansvar och sitt bidrag till denna utveckling så kommer demokratin fortsätta urholkas.

Men röstat har jag gjort, i något som känns som ett desperat försök att vända utvecklingen.

2 kommentarer:

Kalle Byx sa...

Jag har också försökt vända på utvecklingen. Det är det minsta man kan göra. Även om det känns meningslöst ibland.

Y sa...

Jag har röstat. Det är bra, det vet jag, trots att jag just nu mest får ont i magen av kaoset som hotar... :S