torsdag 9 september 2010

Tema: Ett undantag

"Kan du inte göra ett undantag för mig?"
"Va? Nej vi kan inte göra undantag."
"Varför?"
"Vi kan bara inte det. Det är inte jag som bestämmer."
"Vem bestämmer då?"
"Eh, ja, det är de som äger alltihop..."
"Är det flera stycken?"
"Ja, de är flera. Kan man säga."
"Bor de här i närheten?"
"Njae, de bor ...i USA."
"USA? Då har de långt till jobbet."
"Ja, men, de jobbar inte här."
"Äger de stället, men jobbar inte här?"
"Ja, det kan man säga."
"När de ska städa och hålla ordning då?"
"Alltså, det är ju andra som gör det. Anställda."
"Okej. Men kan du inte maila dem och fråga om de kan göra ett undantag för mig?"
"Nej, det kan jag inte."
"Varför?"
"För att...de inte gör några undantag! Alla måste betala. Det skulle inte funka annars."
"Det skulle funka om de bara gjorde något undantag då och då..."
"Nej, det skulle det inte!"
"Varför inte?"
"För att det bara inte skulle det! Det skulle bli rörigt, massor av folk skulle komma hit och vilja att vi gjorde undantag för dem också. Hela MacDonalds skulle bli ruinerat."
"Bara för att jag fick en hamburgare gratis?"
"Ja...det kan man säga. I princip."
"I princip skulle hela MacDonalds bli ruinerat?"
"Ja, det kan man säga."
"Mac Donalds i USA också?"
"Eh...ja, såsmåningom."
"Ja, men då är det bäst att jag betalar."

8 kommentarer:

Anders sa...

Svårt, det där med global ekonomi på grästrotsnivå.

Bra dialog

Anitha Östlund Meijer sa...

Tack för dagens skratt

marmoria sa...

Kul!

Kalle Byx sa...

Roligt! Fast skrattet fastnar lite i halsen när jag tänker på det.

På det viset sa...

När du tänker på vad, Kalle Byx? *nyfiken*

Anonym sa...

Hahahahaha. Kalasdialog!

disco sa...

Hahaha.
Fast jag med tycker du träffar bra i marknadsterrorn.
Fin spegling av vårat låtsasliv att ekonomin styr med hjärnhand.

På det viset sa...

Disco: Det var nog tanken med det...Att spegla idiotin, alltså.